Røgsløret fra tobaksindustrien
Metoderapport
Navnene på journalisten/journalisterne bag det indstillede
Emil Abrahams, Louise Stjerne Klitgaard & Jacob Adrian Mikkelsen
Projektets beskrivelse
Titel:
Røgsløret fra tobaksindustrien
Beskrivelse:
Snus, nikotinposer, vapes og opvarmet tobak. Tusindvis af unge bliver lige nu afhængige af nye nikotinprodukter, der har til formål at erstatte cigaretten. Tobaksindustrien er i gang med den største forandring, siden cigaretten blev opfundet. Gennem en ny offensiv strategi lancerer tobaksfirmaer verden over et overflødighedshorn af nye produkter. Fælles for dem alle er, at de indeholder nikotin, der er særlig skadeligt overfor de unge, hvor hjernen stadig er under udvikling.
Tobaksindustrien fortæller udadtil, at deres mission er at få voksne rygere væk fra cigaretterne og over på mindre skadelige alternativer. Men indadtil arbejder verdens største tobaksfirmaer aktivt for at få direkte adgang til en ny generation af unge. Det sker i nattelivet, i detailhandlen og på sociale medier.
Al reklame for tobak og nikotin er strengt forbudt i Danmark. Så hvad gør industrien for at nå de unge?
Dokumentaren ”Røgsløret fra tobaksindustrien” kan gennem skjulte optagelser afsløre, hvordan tobaksgiganter tilbyder at betale for særlige aftaler og arrangementer, der skal gøre deres nikotin synlig overfor de unge. Til arrangementerne bliver nikotinprodukter uddelt og promoveret overfor et ungt publikum samtidig med, at de unge bliver tilbudt gratis middag og alkohol, betalt af tobaksindustrien. Desuden afholder industrien kæmpestore events for unge mennesker, der arbejder på restauranter, barer og diskoteker i hele landet. Der er fri bar og kendte artister. Formålet med eventet er lanceringen af et nyt tobaks- og nikotinprodukt, som deltagerne skal blive opmærksomme på. De er tobaksindustriens ”tobaksambassadører”.
Arrangementerne er i strid med lovgivningen, mener flere professorer i markedsføringsret.
Tobaksindustrien fortæller udadtil, at deres mission er at få voksne rygere væk fra cigaretterne og over på mindre skadelige alternativer. Men indadtil arbejder verdens største tobaksfirmaer aktivt for at få direkte adgang til en ny generation af unge. Det sker i nattelivet, i detailhandlen og på sociale medier.
Al reklame for tobak og nikotin er strengt forbudt i Danmark. Så hvad gør industrien for at nå de unge?
Dokumentaren ”Røgsløret fra tobaksindustrien” kan gennem skjulte optagelser afsløre, hvordan tobaksgiganter tilbyder at betale for særlige aftaler og arrangementer, der skal gøre deres nikotin synlig overfor de unge. Til arrangementerne bliver nikotinprodukter uddelt og promoveret overfor et ungt publikum samtidig med, at de unge bliver tilbudt gratis middag og alkohol, betalt af tobaksindustrien. Desuden afholder industrien kæmpestore events for unge mennesker, der arbejder på restauranter, barer og diskoteker i hele landet. Der er fri bar og kendte artister. Formålet med eventet er lanceringen af et nyt tobaks- og nikotinprodukt, som deltagerne skal blive opmærksomme på. De er tobaksindustriens ”tobaksambassadører”.
Arrangementerne er i strid med lovgivningen, mener flere professorer i markedsføringsret.
Publicering:
13. april 2023 kl. 20:00 på TV 2 og TV 2 PLAY. (Derudover: TV 2 News, TV 2 Nyhederne, nyhedspodcasten DATO og TV 2 ECHO)
Idéen:
Idébeskrivelse:
I løbet af 2020 er vi flere kollegaer, der begynder at lægge særligt mærke til de små hvide nikotinposer. De flyder overalt. I skolegården, på gaden og ved barer. Hvor kommer de fra?
Gennem kilder i nattelivet og detailhandlen bliver vi gjort opmærksomme på særlige økonomiske aftaler med tobaksindustrien, der er skjulte for offentligheden. Kilderne fortæller, at tobaksfirmaerne arbejder aggressivt for at aktivere deres nye nikotinprodukter: vapes, nikotinposer og opvarmet tobak.
Det finder vi interessant, fordi al reklame og markedsføring for tobaks- og nikotinprodukter er strengt forbudt i Danmark. Så hvad gør tobaksindustrien for at fremme de nye produkter? Og er der en sammenhæng mellem tobaksindustriens skjulte markedsføring og det hastigt stigende nikotinforbrug blandt unge?
Gennem kilder i nattelivet og detailhandlen bliver vi gjort opmærksomme på særlige økonomiske aftaler med tobaksindustrien, der er skjulte for offentligheden. Kilderne fortæller, at tobaksfirmaerne arbejder aggressivt for at aktivere deres nye nikotinprodukter: vapes, nikotinposer og opvarmet tobak.
Det finder vi interessant, fordi al reklame og markedsføring for tobaks- og nikotinprodukter er strengt forbudt i Danmark. Så hvad gør tobaksindustrien for at fremme de nye produkter? Og er der en sammenhæng mellem tobaksindustriens skjulte markedsføring og det hastigt stigende nikotinforbrug blandt unge?
Tidshorizont:
Fra slutningen af 2020 til starten af 2023.
Nyhed:
Programmet afslører, hvordan tobaksindustrien indgår skjulte økonomiske aftaler med natteliv, detailhandlen og på sociale medier med det formål at gøre den næste generation afhængig af nikotin. Tobaksindustrien siger, at de slet ikke går efter de unge. Men dokumentaren afdækker bl.a. hvordan et af verdens største tobaksfirmaer, British American Tobacco, samler unge til gratis fest med fri alkohol, hvor de promoverer nikotinprodukter.
Konsekvens:
Forbrugerombudsmanden oplyste i TV 2 Nyhederne den 13. april 2023, at hun vil tage flere sager under behandling for at se, om der er tale om lovbrud. Efterfølgende har Forbrugerombudsmanden åbnet sager mod både Philip Morris og British American Tobacco på baggrund af dokumentarens afsløringer.
Indenrigs- og Sundhedsminister Sophie Løhde udtrykte på TV 2 News sin forargelse over at se, hvordan tobaksindustrien aktivt prøver at få børn og unge til at bruge nikotinprodukter, der er afhængighedsskabende og sundhedsskadelige. Hun understregede, at udviklingen af unges nikotinforbrug skal vendes, og hun er klar til at tage flere værktøjer i brug såsom højere afgifter, smagsforbud og strengere håndhævelse. Senere har Indenrigs- og Sundhedsministeriet bl.a. skrevet ”Dokumentaren understøtter således yderligere behovet for de omtvistede tiltag.”
Afsløringer i programmet skabte stor opmærksomhed blandt politikere inden og uden for Christiansborg. Samtlige sundheds- og forebyggelsesordfører var ude og udtale sig i kølvandet på dokumentaren, og der er nu indkaldt til forhandlinger på forebyggelsesområdet den 14. september 2023 – her vil dokumentaren også blive en del af forhandlingen, når der skal diskuteres yderligere tiltag.
Folketingets Sundhedsudvalg havde den 23. maj stort ekspertmøde om unges forbrug af nikotinprodukter med direkte afsæt i dokumentaren. Her var både Skatteudvalget, Erhvervsudvalget, Socialudvalget og Børne- og Undervisningsudvalget inviteret.
Indenrigs- og Sundhedsminister Sophie Løhde udtrykte på TV 2 News sin forargelse over at se, hvordan tobaksindustrien aktivt prøver at få børn og unge til at bruge nikotinprodukter, der er afhængighedsskabende og sundhedsskadelige. Hun understregede, at udviklingen af unges nikotinforbrug skal vendes, og hun er klar til at tage flere værktøjer i brug såsom højere afgifter, smagsforbud og strengere håndhævelse. Senere har Indenrigs- og Sundhedsministeriet bl.a. skrevet ”Dokumentaren understøtter således yderligere behovet for de omtvistede tiltag.”
Afsløringer i programmet skabte stor opmærksomhed blandt politikere inden og uden for Christiansborg. Samtlige sundheds- og forebyggelsesordfører var ude og udtale sig i kølvandet på dokumentaren, og der er nu indkaldt til forhandlinger på forebyggelsesområdet den 14. september 2023 – her vil dokumentaren også blive en del af forhandlingen, når der skal diskuteres yderligere tiltag.
Folketingets Sundhedsudvalg havde den 23. maj stort ekspertmøde om unges forbrug af nikotinprodukter med direkte afsæt i dokumentaren. Her var både Skatteudvalget, Erhvervsudvalget, Socialudvalget og Børne- og Undervisningsudvalget inviteret.
Metode:
Vi sætter os for at følge tobaksindustriens metoder på et område, hvor det er helt forbudt at reklamere. Vi vil undersøge, om tobaksindustriens officielle mission stemmer overens med det, de foretager sig. Da firmaerne ikke selv vil ud med deres metoder, måtte vi finde ud af det på anden vis.
Vores journalistiske afsløringer starter med vores eget setup, hvor vi undersøger om tobaksindustrien overholder reklameforbuddet. Vi sætter et møde op med en repræsentant fra den største tobaksgigant i Danmark, British American Tobacco. Vi optager med skjult kamera. Her afdækker vi den økonomiske aftale, som tobaksfirmaet tilbyder, og hvordan sælgeren tilbyder ekstra penge for såkaldte ”aktiveringsarrangementer”. Sælgeren sender efterfølgende invitationer til flere aktiveringsarrangementer, bl.a. et for det unge segment 18-22 år. British American Tobacco har ikke ønsket at stille op til et åbent TV-interview, hvor de fortæller om de metoder, som vores skjulte optagelser viser.
Sideløbende har vi talt med adskillige tidligere ansatte i danske tobaksfirmaer og samarbejdspartnere i nattelivet og detailhandlen for at få yderligere information, om hvordan industrien arbejder. De fortæller og dokumenterer de særlige aftaler, og det viser sig hurtigt, at tobaksindustrien i høj grad er til stede, hvor de unge færdes: i nattelivet, på sociale medier, i forretninger tæt på skoler/gymnasier og på de største danske musikfestivaler.
Vi tager med til flere aktiveringsarrangementer og afslører, hvordan særlige nikotinprodukter bliver uddelt og markedsført overfor unge mennesker. Dette dokumenterer gennem skjulte optagelser, hvor vi også taler med arrangørerne af arrangementerne. Igennem kilder i nattelivet finder vi frem til hvilke mellemmænd tobaksfirmaet bruger til at afholde arrangementerne, og på den måde kan vi holde øje med flere arrangementer. Vi ender med at være med til fem arrangementer over en periode på mere end et år.
Det hele kulminerer til et kæmpeevent på en eksklusiv natklub i København, hvor tobaksgiganten tilbyder de såkaldte ”tobaksambassadører” fri bar, fest og kendte artister til fordel for promovering af deres nyeste tobaks- og nikotinprodukt. Hundredvis af unge er med til arrangementet. Vi får inden festen fat i invitationen, hvor der direkte står, at British American Tobacco står bag og ”byder på fri bar hele aftenen”. Alle arrangementerne er i strid med lovgivningen, mener professorer i markedsføringsret.
Efter hvert arrangement kortlægger vi flere af deltagerne, der har været med. Gennem billeder, videoer og hashtags kan vi dokumentere hele kæden fra en sælger, der fortæller om særlige aktiveringsarrangementer, selve eventet, og til at indholdet ender på sociale medier, hvor det spreder sig. Hermed gratis markedsføring for tobaksindustrien.
Tobaksindustrien er også massivt til stede på sociale medier. Her kan vi se, hvordan de skaber kontakt til de unge gennem influencere, hashtags og billeder over hele verden. Indhold der også ender hos danske brugere. Vi har talt med adskillige danske influencere, der er blevet tilbudt penge og sponsorater for at reklamere for nikotinprodukter. Vi har set deres kommunikationen og fakturaer, og de fortæller, at deres målgruppe kan være unge helt ned til folkeskolealderen.
Vores journalistiske afsløringer starter med vores eget setup, hvor vi undersøger om tobaksindustrien overholder reklameforbuddet. Vi sætter et møde op med en repræsentant fra den største tobaksgigant i Danmark, British American Tobacco. Vi optager med skjult kamera. Her afdækker vi den økonomiske aftale, som tobaksfirmaet tilbyder, og hvordan sælgeren tilbyder ekstra penge for såkaldte ”aktiveringsarrangementer”. Sælgeren sender efterfølgende invitationer til flere aktiveringsarrangementer, bl.a. et for det unge segment 18-22 år. British American Tobacco har ikke ønsket at stille op til et åbent TV-interview, hvor de fortæller om de metoder, som vores skjulte optagelser viser.
Sideløbende har vi talt med adskillige tidligere ansatte i danske tobaksfirmaer og samarbejdspartnere i nattelivet og detailhandlen for at få yderligere information, om hvordan industrien arbejder. De fortæller og dokumenterer de særlige aftaler, og det viser sig hurtigt, at tobaksindustrien i høj grad er til stede, hvor de unge færdes: i nattelivet, på sociale medier, i forretninger tæt på skoler/gymnasier og på de største danske musikfestivaler.
Vi tager med til flere aktiveringsarrangementer og afslører, hvordan særlige nikotinprodukter bliver uddelt og markedsført overfor unge mennesker. Dette dokumenterer gennem skjulte optagelser, hvor vi også taler med arrangørerne af arrangementerne. Igennem kilder i nattelivet finder vi frem til hvilke mellemmænd tobaksfirmaet bruger til at afholde arrangementerne, og på den måde kan vi holde øje med flere arrangementer. Vi ender med at være med til fem arrangementer over en periode på mere end et år.
Det hele kulminerer til et kæmpeevent på en eksklusiv natklub i København, hvor tobaksgiganten tilbyder de såkaldte ”tobaksambassadører” fri bar, fest og kendte artister til fordel for promovering af deres nyeste tobaks- og nikotinprodukt. Hundredvis af unge er med til arrangementet. Vi får inden festen fat i invitationen, hvor der direkte står, at British American Tobacco står bag og ”byder på fri bar hele aftenen”. Alle arrangementerne er i strid med lovgivningen, mener professorer i markedsføringsret.
Efter hvert arrangement kortlægger vi flere af deltagerne, der har været med. Gennem billeder, videoer og hashtags kan vi dokumentere hele kæden fra en sælger, der fortæller om særlige aktiveringsarrangementer, selve eventet, og til at indholdet ender på sociale medier, hvor det spreder sig. Hermed gratis markedsføring for tobaksindustrien.
Tobaksindustrien er også massivt til stede på sociale medier. Her kan vi se, hvordan de skaber kontakt til de unge gennem influencere, hashtags og billeder over hele verden. Indhold der også ender hos danske brugere. Vi har talt med adskillige danske influencere, der er blevet tilbudt penge og sponsorater for at reklamere for nikotinprodukter. Vi har set deres kommunikationen og fakturaer, og de fortæller, at deres målgruppe kan være unge helt ned til folkeskolealderen.
Modstand:
Holdet bag ”Røgsløret fra tobaksindustrien” har oplevet massiv modstand fra industriens side.
Siden vores første henvendelse til Philip Morris har firmaet konstant forsøgt at påvirke vores vinkling af programmet og vores valg af medvirkende. I lang tid stod det ikke klart om Philip Morris overhovedet ville stille op. Det endte med, at Philip Morris stillede op, men efterfølgende fortsatte kommunikationen, hvor de prøvede at styre vores vinkling. Da traileren udkom, blev TV 2 kontaktet af Philip Morris, der var meget utilfreds med klipningen. Desuden blev vi orienteret om, at de agtede at bruge juridisk bistand, hvis de konstaterede problemer med vinklingen i programmet.
Da vi henvendte os til British American Tobacco om et interview, blev vi hurtigt sendt videre til brancheorganisationen Nikotinbranchen, der ville stille op på vegne af tobaksfirmaet. Men Nikotinbranchen nægtede at svare på konkrete spørgsmål vedrørende medlemmer, hvilket gjorde, at der var masser af ubesvarede spørgsmål. Efter interviewet med Nikotinbranchen blev TV 2 kontaktet af en ekstern kommunikationskonsulent, der sammen med Nikotinbranchen og British American Tobacco sendte os en lang klage over vores metoder, dokumentation og fakta. Efter vores svar tilbage, droppede de klagen.
Der har været adskillige indikationer om sagsanlæg og pressenævnssager, men dette er aldrig sket. Vi har hele vejen igennem svaret industrien på en nøgtern måde, hvor vi slavisk har gennemgået forløbet med tydelige referencer til den kommunikation, der har været mellem os og dem.
Siden vores første henvendelse til Philip Morris har firmaet konstant forsøgt at påvirke vores vinkling af programmet og vores valg af medvirkende. I lang tid stod det ikke klart om Philip Morris overhovedet ville stille op. Det endte med, at Philip Morris stillede op, men efterfølgende fortsatte kommunikationen, hvor de prøvede at styre vores vinkling. Da traileren udkom, blev TV 2 kontaktet af Philip Morris, der var meget utilfreds med klipningen. Desuden blev vi orienteret om, at de agtede at bruge juridisk bistand, hvis de konstaterede problemer med vinklingen i programmet.
Da vi henvendte os til British American Tobacco om et interview, blev vi hurtigt sendt videre til brancheorganisationen Nikotinbranchen, der ville stille op på vegne af tobaksfirmaet. Men Nikotinbranchen nægtede at svare på konkrete spørgsmål vedrørende medlemmer, hvilket gjorde, at der var masser af ubesvarede spørgsmål. Efter interviewet med Nikotinbranchen blev TV 2 kontaktet af en ekstern kommunikationskonsulent, der sammen med Nikotinbranchen og British American Tobacco sendte os en lang klage over vores metoder, dokumentation og fakta. Efter vores svar tilbage, droppede de klagen.
Der har været adskillige indikationer om sagsanlæg og pressenævnssager, men dette er aldrig sket. Vi har hele vejen igennem svaret industrien på en nøgtern måde, hvor vi slavisk har gennemgået forløbet med tydelige referencer til den kommunikation, der har været mellem os og dem.
Etik:
Vi følger de kriterier, som Pressenævnet opstiller for brug af skjulte optagelser. Dels at der skal være tale om et emne af væsentlig offentlig interesse, og at optagelserne dokumenterer noget, som ikke kunne dokumenteres på anden vis.
Vi valgte at sløre mellemmændene og medarbejdere, da det her er en historie om selve industriens strategi mere end konkrete medarbejdere. Derudover slørede vi de unge mennesker til festerne, når der var tale om skjulte optagelser.
Vi valgte at sløre mellemmændene og medarbejdere, da det her er en historie om selve industriens strategi mere end konkrete medarbejdere. Derudover slørede vi de unge mennesker til festerne, når der var tale om skjulte optagelser.
Formidling:
Vi ønskede at være kreative i formidlingen og fortællingen. Den overordnede tone er let, og der er masser af fart og mange skift i klipningen. Samtidig var det vigtigt, at den lette og til tider humoristiske formidling skulle bidrage til at understrege det absurde i, at tobaksindustriens markedsføring gentager sig gennem historien. Faktisk bruger industrien nøjagtig de samme metoder i dag, som de gjorde dengang. Vi har, ved hjælp af ikoniske billedsekvenser kombineret det historiske med journalistiske afsløringer fra nutiden. På den måde forsøgte vi at fastholde alvoren i fortællingen. Foruden afsløringerne har vi været til stede der, hvor de unge befinder sig: til events, på sociale medier og på festivaler. Det er i sidste ende dem, det går ud over.
Vi mener selv at have skabt en original, underholdende og tankevækkende fortælling.
Vi mener selv at have skabt en original, underholdende og tankevækkende fortælling.