Den sorte svane vinder FUJ Graverprisen 2024
Del:
Dokumentarserien ”Den sorte svane” er efterhånden landskendt for de fem afsnit med muldvarpen Amira Smajic og talrige afsløringer af, hvordan den kriminelle underverden samarbejder med veletablerede advokater og erhvervsfolk.
Nu kan holdet bag serien også bryste sig af at være modtagere af FUJ’s Graverpris 2024, der netop er blevet overrakt i forbindelse med DJ’s Fagfestival i Øksnehallen i København.
Således modtog folkene bag ”Den sorte svane”: Thomas Østerlin Koch, Peter Eggert Vesterlund, Steen Schat-Holm og Mads Brügger, TV2, hovedprisen ved årets FUJ Priser, der belønner det seneste års bedste undersøgende journalistik.
Foto: Rasmus Thirup Beck
Kort forinden havde juryen, anført af formand og chefredaktør på Finans, Simon Bendtsen, løftet sløret for de øvrige tre vindere af årets FUJ Priser. Dem vender vi tilbage til.
Først er det tid til juryens begrundelse for valget af ”Den sorte svane”:
”‘Den sorte svane’ er en monumental tv-dokumentar, der løfter sløret for kriminelle netværk og undergravende strukturer i under- og oververdenen i Danmark. I de fem afsnit lærer vi om “ålerusemetoden”, om miljøsvindel med giftig jord, om økonomisk svindel og hvidvask og ikke mindst den legende lethed som skurke, bandemedlemmer og deres venner i elitens top har, når de bag lukkede døre planlægger kommende forbrydelser, som var det bare endnu en dag på kontoret. Serien er bygget på journalistisk tålmodighed, nidkærhed over for afslørende detaljer og et modigt sats på et yderst atypisk setup.
Ét er alt det, vi ser i dokumentaren. Noget andet er det ekstremt omfattende og systematiske arbejde, som holdet bag ‘Den sorte svane’ usynligt for seerne i halvandet år efter dokumentarens kontor lukkede, har brugt på yderligere dokumentation. Påstande blev med stor kreativitet efterprøvet, sager og personer identificeret og udsat for yderligere omfattende og ofte meget tidskrævende journalistisk behandling og validering. Dette gælder ikke mindst i forløbet omkring den olieforurenede jord, der endte på en mark nær Holbæk.
Dokumentaren er bestemt ikke uden etiske og journalistiske udfordringer. Et par eksempler: Omfattende brug af skjult kamera i en delvist konstrueret virkelighed, en sikkerhedsrisiko for alle medvirkende og et journalistisk samarbejde med politiet. Og måske den mest bemærkelsesværdige udfordring: selve brugen af hovedkilden Amira Smajic, der trods sin kriminelle baggrund blev castet som muldvarp og hovedperson - og som i sidste afsnit får rollen som dobbeltspillende skurk.
Det tjener dokumentaren til ære, at vi som seere i flere tilfælde får adgang til at se og forstå de svære og nødvendige journalistiske overvejelser.
“Den sorte svane” er undersøgende journalistik, når ambitionerne er højest, når tiden og grundigheden bliver prioriteret, og når der er mest på spil.”
Aktualitetspris til sagen om foreløbige ejendomsvurderinger
Tidligere på eftermiddagen blev FUJ’s Aktualitetspris også kåret, hvor Alexander Hecklen, Emil Ingvorsen, Jakob Ussing og Nis Kielgast fra DR kunne lade sig hylde for deres afsløringer af massive fejl i serien ”Skandalen om de foreløbige ejendomsvurderinger”.
Foto: Rasmus Thirup Beck
Her er juryens begrundelse:
”De fleste i Danmark har hørt historien om den fynske boligejer Gitta Ravn, der skulle betale sine 13 naboers grundskyld. En helt bizar historie om problemerne med de nye ejendomsvurderinger.
Men det skyldes hverken held eller tilfældigheder, at historien eller andre skævheder er kommet på dagsordenen. Snarere tværtimod. Det skyldes et stykke vedholdende og metodisk stykke undersøgende journalistik af de fire DR-journalister Alexander Hecklen, Emil Ingvorsen, Jakob Ussing og Nis Kielgast.
Den 11. september 2023 rullede de nye, foreløbige ejendomsvurderinger ud til ejerne af mere end 1,7 millioner boliger. En af årets vigtigste fælleshistorier og største skandaler med massive fejl og problemer med systemet, som påvirker sagesløse danskere.
I løbet af et døgn hentede DR-journalisterne 1,6 millioner af de foreløbige vurderinger og gik med det samme i gang med databehandling for at undersøge om de mange klager handlede om enkeltstående problemer eller om systematiske fejl.
Med undersøgende metode, omfattende kildearbejde og utallige aktindsigter har de fire kulegravet det nye vurderingssystem og sat sig tungt på dagsordenen.”
Formidlingspris til artikler om balletbørn
Ida Herskind og Emilie Maarbjerg Mørk fra Politiken kunne også lade sig hylde for deres afdækning af omfattende udfordringer med spiseforstyrrelser, angst, depressioner og skader for elever gennem afdækningen af “Det Kongelige Teaters Balletskole”.
Foto: Rasmus Thirup Beck
Her er juryens begrundelse:
”Børn, der sulter sig selv til besvimelse og udeblevne menstruationer. Håbefulde unge, der bliver bedt om at danse sig igennem smerten fra akutte knæskader. Lærere og ledere, der beder normalvægtige elever ned til 9-års alderen om at tabe sig.
Med serien “Det Kongelige Teaters Balletskole” har Politikens Ida Herskind og Emilie Maarbjerg Mørk afsløret de ubegribelige svigt, som børn og unge i årevis har lidt bag murene på et af vort lands mest prestigiøse- og statsfinansierede- kulturinstitutioner. Alt sammen medrivende og forbilledligt formidlet gennem interviews med over 50 tidligere elever.
I serien møder vi Isabel, Klara, Oliver og andre tidligere balletbørn, der lever med livsvarige konsekvenser af deres tid på balletskolen. For en tredjedel af de interviewede har udviklet spiseforstyrrelser, depressioner og angsttilstande i kølvandet på deres tid som balletbørn. Flere har fået kroniske ryg- og knæskader, fordi de er blevet bedt om at danse på trods af alvorlige smerter.
Vi møder skolens ledere og lærere, der i årevis har kultiveret et dybt skadeligt og syletyndt ideal blandt danserne. Og vi bliver som læsere på fornemste vis ført gennem fortællingerne om balletbørnenes bekymrede forældres nødråb til ledelsen, gennem en advokatundersøgelse, der viser sig at have udeladt vigtige detaljer, og en skole, der til sidst - og som konsekvens af Politikens afdækning - blandt andet vælger helt at nedlægge de mindste klasser på skolen.
Gennem en usædvanligt flot struktureret artikelserie får vi som læsere selv lov til at mærke balletbørnenes bristede drømme. Det er dét, som stærkt formidlet journalistik kan.
“Det Kongelige Teaters Balletskole” er derfor ikke blot et af årets vigtigste, men også mest velfortalte journalistiske afdækninger.”
Skyggeflåde-afsløring modtager metodepris
Jakob Kjøgx Bohr modtog Metodeprisen for sin omfattende afdækning af russiske skibes rolle og potentielt mangelfulde forsikringer i Ruslands centrale oliehandel.
Foto: Rasmus Thirup Beck
Projektet er navngivet “Skyggeflåden,” og her er juryens begrundelse:
”Med “Skyggeflåden” formår Danwatch-journalisten Jakob Kjøgx Bohr at afsløre, hvordan Rusland omgår internationale sanktioner gennem et sindrigt og udspekuleret system, hvor russiske tankskibe pludselig sejler under eksotiske flag, og ejerne bliver skjult for det blotte øje.
Han afslører, hvordan Ruslands skyggeflåde er med til at finansiere den russiske krigskasse, og hvordan de russiske skibe, som sejler rundt i vores farvand, er flydende miljøkatastrofer, som hverken myndigheder eller politikere har gennemskuet.
Skyggeflåden er et tydeligt bevis på, at stædighed betaler sig. Enmandshæren Jakob Kjøgx Bohr giver simpelthen ikke op. Gennem mere end et år kæmper han mod en russisk mur af tavshed og oplysninger, der er skjult for offentligheden.
Han har kortlagt og analyseret den internationale skibstrafik og opbygget et solidt kildenetværk, der i sidste ende skaffer ham adgang til hemmelige dokumenter, der rummer de fældende beviser.
Afsløringerne har vakt international opsigt, og efter de blev bragt i samarbejde mellem Danwatch og Financial Times, har Storbritannien indført sanktioner mod Rusland, ligesom man i EU diskuterer nye indgreb mod Rusland.
Jakob Kjøgx Bohrs vedholdenhed og metodiske fremgangsmåde er dybt imponerende og forbilledlig. Projektet viser samtidig, at det ikke er mediets størrelse, der er afgørende for, om journalistik får konsekvenser.”
Se oversigten over årets 13 FUJ-pris-nominerede og læse om juryen.
Gå tilbage