Uddelingen af FUJ-Priserne 2020: Se vindernes takketaler og juryens begrundelser
Del:
Det blev journalisterne Kim Maintz, Michael Bech og Sara Munck Aabenhus fra TV 2, der løb med hovedprisen, da FUJ-Priserne blev livestreamet onsdag aften.
De vandt FUJ Graverprisen 2020 for dokumentaren “Plejehjemmene bag facaden”.
Det andet nominerede projekt til FUJ Graverprisen var ”Klimabedraget” af Politiken-journalisterne Carl Emil Arnfred, Sebastian Stryhn Kjeldtoft, Morten Skjoldager.
Juryens vinderbegrundelse til Kim Maintz, Michael Bech og Sara Munck Aabenhus lyder:
”Der skal være gode grunde til det, før journalister bruger skjult kamera. Men i ”Plejehjemmene bag facaden” var grunden der: Der var ingen anden måde, hvorpå TV 2s journalister kunne dokumentere, at plejehjemsbeboerne Else Marie Larsen og Niels Nielsen blev behandlet groft, uværdigt og uden menneskelig empati i en række dybt foruroligende situationer.
For den chokerende behandling af de ældre, demente beboere foregik i deres egen private bolig på plejehjemmene. Det var her, plejehjemspersonale udsatte Else Marie Larsen for store smerter ved at hænge hende op i en bæresele, hvorfra hun skulle af med sin afføring. Hendes skrig – ”av!-av!-av!” stikker stadig i hjertet. Det samme gjorde de nedværdigende kommentarer om Elses familie, hun måtte høre på. Og det alvorlige plejesvigt af Niels Nielsen, der gik rundt en hel dag med afføring i sin ble, var lige så rystende.
”Plejehjemmene bag facaden” var en dokumentar, der med rette satte dagsorden: Kan vi som borgere stole på, at vores ældre pårørende behandles ordentligt, når de kommer på et kommunalt plejehjem? Desværre ikke, lød programmets svar. Dokumentaren rejste en vigtig debat om både ledelsesansvar, menneskeværdighed og ressourcer. Men også om etik, da Aarhus Kommune fik nedlagt et fogedforbud mod at vise dokumentaren på TV 2. Herved afslørede kommunen, at man trods de alvorlige afsløringer bekymrede sig mere om at beskytte systemet end om at behandle ældre medborgere ordentligt.
”Plejehjemmene bag facaden” var derfor fremkaldervæske for afgørende diskussioner om det danske velfærdssamfund i 2020.”
Udover Graverprisen uddelte juryen også FUJ Formidlingsprisen, FUJ Aktualitetsprisen og FUJ Metodeprisen. Du kan se vinderne og juryens vinderbegrundelse herunder. Nederst i artiklen kan du også se juryens begrundelser til de projekter, der blev nomineret og dermed var værdige til at vinde, men blev slået på målstregen.
Vindere af FUJ Formidlingsprisen
Det blev Kristoffer Eriksen, Dan Bjerregaard og Sune Fischer fra Ekstra Bladet, der fik tildelt FUJ Formidlingsprisen for deres podcast-serie ”Bandeland – Historien om Loyal to Familia”
Juryens begrundelse lyder:
”Igennem en podcast-serie på ti afsnit tager Ekstra Bladets journalister os igennem historien om en af Danmarks mest kriminelle organisationer, Loyal to Familia.
Undervejs i fortællingen kommer der flere nye detaljer frem om Loyal to Familia og hovedmanden bag. Men fokus er hele vejen igennem på den samlede historie, og det er den helt store kvalitet ved serien. For til forskel fra den daglige nyhedsstrøm får man ikke bare serveret brudstykker af en bandekrig. ”Bandeland” skaber overblik, og serien giver en forståelse af, hvordan der pludselig kunne opstå en ny, voldelig og magtfuld kriminel organisation på Nørrebro, og hvordan den så hurtigt kunne overtage kriminelle markeder på tværs af landet.
Bandekriminalitet er et stofområde, der er svært at formidle bredt. Men det lykkes i ”Bandeland”. Som lytter er man i virkelig godt selskab med journalisterne. Fortælleformen er både modig og kontroversiel, for man er man overladt til at stole på journalisternes research og brugen af de mange anonyme kilder.
Den manglende transparens er dog samtidig også det, der gør, at fortællingen flyder ubesværet, og at man som lytter bliver suget helt ind i det kriminelle bandeunivers – og som gør, at det ene afsnit tager det andet. Og metoderapporten viser, at journalisterne har arbejdet grundigt og systematisk med det store researchmateriale, der ligger til grund for serien.
Fortællingen er spændende og fascinerende hele vejen igennem, uden at det på noget tidspunkt kommer til at fremstå som en forherligelse af det kriminelle bandemiljø. ”Bandeland” er et imponerende stykke journalistisk arbejde og fortjener FUJ’s formidlingspris 2020.”
Vindere af FUJ Aktualitetsprisen
Tinne Hjersing Knudsen, Sofie Klokkerholm Rye og Dagmar Havndrup Aagaard fra DR fik tildelt FUJ Aktualitetsprisen for projektet ”Hadegaven fra Nord (Respiratorsagen)”
Juryens begrundelse lyder:
”Coronavirussen lagde Italien ned. Vi husker billederne af militærlastbiler fyldt med døde, som blev kørt i konvoj ud af byen Bergamo. Sygehusene var overbelastede, og midt i krisen bad Italien verdenssamfundet om hjælp. Den danske regering tilbød med egne ord ”en solid håndsrækning” – nemlig penge til Italiens Røde Kors, et udlån af et ubemandet felthospital og respiratorer fra Forsvaret.
Var det ikke for DR’s journalister, ville det formentlig have været den fortælling, som stod tilbage. Men da en ekspert i P1 Morgen beskrev respiratorerne som ”for primitive og for gamle”, blev det startskuddet til en forbilledlig journalistisk undersøgelse på en aktuel sag.
Ved hjælp af stærk dokumentation, målrettet kildearbejde og en stærk bullshit-detektor afslører de tre journalister bl.a., at de tilbudte respiratorer var uegnede til covid-19-patienter, og at sundhedsministeriet allerede var bekendt med dette, før det danske tilbud blev sendt. Også felthospitalet viste sig ubrugeligt.
Regeringen har siden undskyldt forløbet, som udløste næser til tre ministre, og Danmark har sendt 13 nye, moderne respiratorer til Italien. Forsvarets respiratorer er i mellemtiden kommet på museum.”
Vindere af FUJ Metodeprisen
Årets metodepris gik til Nikolaj Houmann Mortensen, Charlotte Aagaard, Emilie Ekeberg, Joachim Claushøj Bindslev, Sofie Synnøve Herschend og Lasse Ravnø fra Danwatch og TV 2 for deres metoder bag projektet ”Krigsforbrydelser under radaren”
Juryen begrundelse lyder:
”Åbne kilder på internettet og fortrolige efterretningsrapporter. Avancerede søgninger på sociale medier og millimeterpræcise målinger af fly og skibe på satellitbilleder. Samt interviews, aktindsigter og hemmelige kilder.
Det er arsenalet af metoder i afsløringen af, at man fra dansk side ikke kun har bidraget med humanitær bistand til civile i det krigsramte Yemen. Journalisterne blotlægger ny viden i form af, at Danmarks største forsvarsvirksomhed har leveret militært udstyr til De Forenede Arabiske Emirater i forbindelse med det, som FN betegner som en kæmpe humanitær katastrofe.
Journalisternes mange metoder er originale og har vist sig effektive som et redskab til at indsamle solid dokumentation på en dejlig nørdet måde. Det er samtidigt prisværdigt, at såvel metode som journalistiske overvejelser bliver lagt frem for offentligheden.
Journalisternes metodiske arbejde er inspirerende og forbilledligt.”
Nominerede til FUJ Graverprisen
Carl Emil Arnfred, Sebastian Stryhn Kjeldtoft, Morten Skjoldager fra Politiken for "Klimabedraget”
Juryens begrundelse:
”Når man som almindelig borger gerne vil gøre en indsats for at redde klimaet, er det vigtigt at vide, om det man gør, har en effekt.
”Klimabedraget” er et undersøgende projekt, der giver et foruroligende svar. For de såkaldte klimakreditter, hvor almindelige mennesker køber sig aflad for deres egen CO2-udledning, viser sig i mange tilfælde at være det rene fup.
Kreditterne er ikke blot en meget brugt måde at kompensere for CO2-udledning på, ved at man med kreditterne køber sig en forsikring for, at der et andet sted i verden til gengæld udledes mindre. Det er også big business. Politikens projekt kan imidlertid dokumentere, at det i mange tilfælde er en illusion.
Avisens journalister tog f.eks. ud i den fjerneste landsby i et afrikansk land for at dokumentere, at familierne her aldrig havde taget den moderne ovn i brug, de havde fået. De garantier, køberne af klimakreditter får, er ofte ikke det papir værd, de er skrevet på. Det er en væsentlig afsløring af en global klimaillusion, og en øjenåbner, som den bedste undersøgende journalistik skal være det.”
Nominerede til FUJ Formidlingsprisen
Lars Halskov, Mikala Krogh, Nikolaj Scherfig fra Politiken, Danish Documentary og Nordisk Film for ”Scandinavian Star”
Juryens begrundelse:
”Dokumentarserien om Scandinavian Star er et imponerende stykke journalistisk arbejde om en af Skandinaviens største, uløste kriminalgåder.
Igennem seks afsnit bliver historien om den 30 år gamle mordbrand på en passagerfærgen Scandinavian Star oprullet. Grafik og rekonstruktioner bliver brugt forbilledligt til at skabe overblik og fremdrift i det enorme researchmateriale.
Nye, centrale kilder træder frem, og sammen med nye optagelser og aldrig viste råbånd bliver brikkerne til det store puslespil samlet én for én. Der rejses dybt interessante spørgsmål – nogle af dem nye. Og lige så vigtigt får vi lukket væsentlige efterforskningsspor, der ellers hidtil har svævet i vinden. Serien udstiller myndighedernes mangelfulde undersøgelser, og det imponerende kildearbejde gør svigtet hjerteskærende og pinefuldt.
Mange af spørgsmålene om Scandinavian Star må stadig stå ubesvaret hen, og på den måde skriver dokumentarserien sig ind i – og bygger ovenpå - den stribe af bøger, artikler og dokumentarer, der allerede er lavet om mordbranden i 1990. Det lykkes dog på imponerende vis at skabe en sammenhængende fortælling ud af mange års afsløringer – og samtidig lægge nye til.”
Maria Lyhne Høj, Laurits Nansen, Annegerd Lerche Kristiansen og Laura Marie Sørensen fra DR for ”Døde pigers dagbog”
Juryens begrundelse:
”I ’Døde pigers dagbog’ får vi et uhyggeligt indblik i en ellers lukket verden befolket af nogle af de teenagere, der har det allersværest i Danmark, og som samtidig har svært ved at få hjælp. Dokumentaren afdækker, hvordan de unge søger støtte hos hinanden i et Instagram-netværk bestående af cirka 1.000 danske, lukkede profiler, men i stedet uforvarende ender med at inspirere hinanden til enten hyppigere eller mere alvorlig selvskade eller selvmord.
Programmet dokumenterer, hvordan Instagram-netværket for nogle piger bliver en rutsjebane ned i et endnu mørkere hul af selvskade og selvmord end det, der fik dem til at søge ind i gruppen for at finde ligesindede. Så overbevisende, at Instagrams ejer beklager og lover at gribe ind, og at ungdomspsykiatriske afdelinger nu vil tage fat på problemet.
Journalisterne bag dokumentaren og den digitale fortælling formidler et ekstremt sårbart og svært tilgængeligt emne på en sober og respektfuld måde.
Kildernes historier bliver skildret nænsomt, men samtidig uden berøringsangst for alt det svære. De følsomme historier er forbilledligt fortalt, både i tv-dokumentaren og i den digitale fortælling, hvor hensynet til at dokumentere grusomhederne, hensynet til pigerne og ikke mindst hensynet til ikke at friste sårbare læsere og seere til at efterligne de alvorlige handlinger hele tiden balanceres på rette vis.”
Nominerede til FUJ Aktualitetsprisen
Helene Kristine Holst fra Berlingske for ”Mysteriet om den hvide barnekiste”
Juryens begrundelse:
”Indimellem dukker der en fælleshistorie op, hvor den offentlige forargelse koger over. Sådan en var historien om Stram Kurs, der ifølge en række medier havde demonstreret midt i en muslimsk barnebegravelse foran moskéen på Dortheavej i København. Episoden fik statsminister Mette Frederiksen, Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen og flere fremtrædende politikere til at fordømme demonstranternes ageren.
Stram Kurs hævder til gengæld, at det er ”et trick” fra moskéens side, og at der ikke havde været en begravelse den dag. Det er i det lys, at Helene Kristine Holsts historie skal læses.
Hun stopper op midt i en mediestorm, går mod strømmen og undersøger, hvad der egentlig er foregået. Hun afdækker, at den oprindelige historie, som også hendes eget medie har bragt, bygger på et forkert grundlag: Selvom der tidligere den dag var blevet begravet et barn fra moskéen, var barnekisten ved demonstrationen tom. Helene Kristine Holsts grundige faktatjek er forbilledlig og formidles tilmed i en nuanceret fortælling, der bringer afgørende viden frem i en aktuel sag.”
Nomineret til FUJ Metodeprisen
Sebastian Stryhn Kjeldtoft fra Politiken for ”Farlig viden”
Juryens begrundelse:
«Med stor grundighed afdækker Sebastian Stryhn Kjeldtoft, hvordan danske universiteter samarbejder direkte med Kinas militær og overvågningsindustri om viden, der både kan være brugbar og farlig for Danmark.
Der er tale om en enmandshærs imponerende research i forskningsartikler, som de færreste forstår. Og arbejdet med at undersøge om der er tale om de rigtige kinesiske forskere, bærer også præg af grundighed og systematik.
I Vesten er det nemt at finde eksperter, som vil kritisere Kina. På den baggrund vælger journalisten at begå to benspænd på sig selv i sit metodearbejde – benspænd, der gør hans arbejdsliv mere besværligt, og artiklerne mere bæredygtige.
Artiklerne bliver ikke oversolgt, og metoderapporten viser en journalist, der går nysgerrigt, nuanceret og selvkritisk til værks.
Et stykke originalt, undersøgende journalistik på højt niveau. Arbejdet kan tjene som forbillede for andre journalister.”
Årets jury er:
Tom Jensen, chefredaktør på Berlingske (formand)
Jette Aagaard, reporter i erhvervsgravergruppen på Finans/Jyllands-Posten
Carl Emil Arnfred, undersøgende journalist på Politiken
Tanja Nyrup Madsen, redaktionschef, Mandag Morgen
Martin Kjær Jensen, redaktionschef, Deluca Dokumentaristen
Maria Andersen, journalist, Horisont, DR
Morten Halskov, reporter, Fagbladet 3F
Louise Voller, undersøgende reporter, Danwatch
Gå tilbage